Voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Voldoende vers fruit, verse groente, bruin brood en minstens 0,5 liter melkproducten per dag. Wees zuinig met suiker en snoep en beperk de hoeveelheid cafeïne.
Eten voor twee is niet nodig, maar lijnen tijdens de zwangerschap of borstvoeding is niet verstandig. Vitamine preparaten hebben verder geen extra gezondheidswaarden, indien je gezond en gevarieerd eet zijn deze dus niet nodig.

Er zijn een aantal dingen die je beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap:

  • Het eten van rauwe vis raden wij af, mits het vers van de visboer is.
  • Aan vrouwen met een zwangerschapswens wordt geadviseerd om foliumzuur te gebruiken tot en met de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Dit vermindert de kans op een baby met een hazenlip of openrug.
  • In (half)rauw vlees en op ongewassen groenten en fruit komt een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Besmetting tijdens de zwangerschap kan gevolgen hebben voor het kind. Eet daarom geen (half)rauwe rosbief, tartaar, filet américain of ossenworst. Een biefstukje mag wel als het goed doorbakken is.
  • In de uitwerpselen van katten kan ook de parasiet zitten die toxoplasmose veroorzaakt. Om besmetting met de toxoplasmose parasiet te voorkomen, raden we het volgende aan:
  • maak de kattenbak schoon met handschoenen aan, of laat het iemand anders doen. Als je in de tuin werkt, trek dan ook handschoenen aan.
  • In verband met het risico van het oplopen van de Listeria bacterie, raden we aan om geen producten van verse, onbehandelde, rauwe melk te gebruiken zoals sommige buitenlandse zachte kazen (op de verpakking staat de aanduiding “au lait cru”). Gebruik alleen producten gemaakt van gepasteuriseerde melk. Alle soorten verpakte kaas en kaas die van gepasteuriseerde melk gemaakt is mag je gewoon eten!
  • In lever zit veel Vitamine A. Te veel vitamine A kan schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Eet daarom liever geen lever tijdens de zwangerschap en niet meer dan een keer per dag een leverproduct zoals leverworst of leverpastei.

Ramadan

De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims. Toch raden wij zwangere vrouwen aan om niet aan de Ramadan deel te nemen, het zou schadelijk kunnen zijn voor de baby. Tijdens deze periode wordt er overdag namelijk te weinig gedronken wat belastend is voor de nieren van de zwangere vrouw. Ook kunnen de suikerspiegels erg schommelen door het lange vasten.

Print

Zwanger?

Meld je nu aan bij Vita Verloskundigen voor een eerste gesprek!

You have Successfully Subscribed!