Pijnbestrijding

We gaan elkaar niets wijsmaken, bevallen doet pijn.

Je lichaam maakt tijdens deze periode Endorfine aan, dit is een natuurlijke pijnstilling. Tijdens de meeste bevallingen zou deze natuurlijke pijnstilling voldoende moeten zijn. Er komt altijd een moment waarop je denkt : ‘ik kan echt niet meer’ (periode du Désespoir genoemd), maar dan ben je meestal beland aan het laatste stuk van de bevalling, de uitdrijving (persen).

Indien pijnstilling voor jou toch nodig mocht zijn, is dit uiteraard geen probleem. Wij zullen de zorg dan wel moeten overdragen aan de gynaecoloog

Pijnbestrijding voor thuis:

• Probeer zo veel mogelijk te ontspannen
  • Warmte door middel van een kruik, douche of in bad
  • Massage
  • Verschillende houdingen
  • Continue ondersteuning
  • TENSE

Wij willen dat jullie terugkijken op een mooie en bijzondere gebeurtenis. De bevalling moet niet als een trauma ervaren worden.

• Pijnbestrijding in het ziekenhuis:
    Pethedineprik: De pethedine wordt met een prik in je been of bil toegediend. De stof zorgt ervoor dat je slaperig wordt en dat de weeën nog even wegebben zodat je nog even kunt rusten. Je zult de weeën wel blijven voelen, maar de pieken van de wee zijn niet meer zo hevig.
  • Ruggenprik (epidurale anesthesie): Een prik in je rug die door de anesthesist gezet wordt. Via een slangetje in de rug loopt er continue pijnstilling door, waardoor je de weeën niet of nauwelijks meer voelt.

Zwanger?

Meld je nu aan bij Vita Verloskundigen voor een eerste gesprek!

You have Successfully Subscribed!